I. Všeobecná ustanovení Tento reklamační řád upravuje práva a povinnosti mezi
prodávající společností Ing. Miroslav Kurka – TRADETEX, IČ: 10609032 dále
jen „prodávající“, na straně jedné a kupujícími na straně druhé. Tento reklamační řád upravuje rozdílně práva a povinnosti
z vadného plnění pro kupující, kteří vystupují ve vztazích s prodávajícím
jako kupující spotřebitelé (dále jen „kupující spotřebitel“) a rozdílně pro
osoby fyzické či právnické osoby podnikající podle živnostenského zákona či
jiného zvláštního zákona či státní instituce a organizace (dále jen „ kupující
podnikatel“), kteří ve vztazích s prodávajícím jednají v rámci své obchodní
nebo jiné podnikatelské činnosti, kdy rozdílná práva a povinnosti obou
kupujících jsou upravena a odlišena níže jako práva a povinnosti „kupujícího
spotřebitele“ a práva a povinnosti „kupujícího podnikatele“. Pokud tyto
podmínky reklamačního řádu upravují některá práva společně a shodně pro
kupujícího spotřebitele i kupujícího podnikatele jsou kupující podnikatel i
kupující spotřebitel shodně označováni jako „kupující“. Práva a povinnosti mezi prodávajícím a kupujícím podnikatelem
ohledně práv z vadného plnění, se řídí příslušnými právními předpisy, zejména
ustanovením § 2099 a násl. občanského zákoníku. Práva a povinnosti mezi prodávajícím a kupujícím spotřebitelem
ohledně práv z vadného plnění se řídí příslušnými obecně závaznými právními
předpisy, zejména ustanoveními § 2099 až 2117 a § 2161 až 2174 občanského
zákoníku. Ke každému zboží zakoupenému u prodávajícího je přiložen dodací
list nebo faktura, na které je uvedeno, že slouží zároveň jako dodací a záruční
list. Při reklamaci vady výrobku je kupující povinen prokázat, že je oprávněn
uplatňovat reklamaci, proto prodávající doporučuje pro urychlení a zjednodušení
reklamačního řízení předložit řádně vyplněný dodací list nebo fakturu, na které
je uvedeno, že slouží zároveň jako dodací a záruční list. Pokud výrobce
přikládá k výrobku svůj záruční list, doporučuje prodávající současné
předložení originálního záručního listu výrobce. II. Převzetí zboží Při převzetí zboží od přepravce je kupující povinen zkontrolovat
neporušenost obalů zboží a v případě jakýchkoliv závad toto neprodleně oznámit
přepravci. V případě shledání porušení obalu svědčícího o neoprávněném vniknutí
do zásilky nemusí kupující zásilku od přepravce převzít. Kupující je povinen prohlédnout zboží co nejdříve po převzetí
zboží. Pokud kupující zjistí poškození zboží, jakýkoliv rozdíl mezi dodacím
listem, daňovým dokladem nebo fakturou, na které je uvedeno, že slouží zároveň
jako dodací a záruční list a skutečně dodaným zbožím (v druhu, množství nebo
sériovém čísle), nebo neobdržel se zásilkou správně vyplněný dodací list s
čísly výrobků, je povinen ihned prokazatelným způsobem tuto skutečnost oznámit
prodávajícímu. III. Jakost při převzetí Prodávající odpovídá kupujícímu spotřebiteli, že zboží při
převzetí nemá vady, zejména, že v době, kdy kupující spotřebitel zboží převzal: - má zboží vlastnosti,
které si strany ujednaly, a není-li takové ujednání, má takové vlastnosti,
které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující spotřebitel očekával
s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné, - se zboží hodí k účelu, který pro jeho použití prodávající
uvádí nebo ke kterému se zboží tohoto druhu obvykle používá, - zboží odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo
předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo
předlohy, - je zboží v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a - zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů. Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za
to, že věc byla vadná již při převzetí. V případě, že zboží při převzetí kupujícím spotřebitelem nemá
výše uvedené vlastnosti, má kupující spotřebitel právo i na dodání nového zboží
bez vad, pokud to není vzhledem k povaze věci nepřiměřené. Pokud se vada týká
pouze součásti věci, může kupující spotřebitel požadovat jen výměnu součásti;
není-li to možné, může odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny v
plné výši. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu
odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující spotřebitel právo na bezplatné
odstranění vady. Právo na dodání nového zboží, nebo výměnu součásti má kupující
i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže zboží řádně užívat pro opakovaný
výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. Neodstoupí-li kupující spotřebitel od smlouvy nebo neuplatní-li
právo na dodání nového zboží bez vad, na výměnu jeho součásti nebo na opravu,
může požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. Kupující spotřebitel má právo na
přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat nové zboží bez
vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, jakož i v případě, že prodávající
nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy spotřebiteli
působilo značné obtíže. IV. Odpovědnost prodávajícího za vadu, která je podstatným a
nepodstatným porušením smlouvy Kupující spotřebitel je oprávněn uplatnit právo z vady,
která se vyskytne u zboží v době 24 měsíců od převzetí zboží. U použitého
zboží lze lhůtu pro uplatnění práv z vadného plnění zkrátit na 12 měsíců,
takové zkrácení lhůty vyznačí prodávající v potvrzení o povinnostech z vadného
plnění nebo na prodejním dokladu. Projeví-li se vada v průběhu 6 měsíců od
převzetí zboží kupujícím spotřebitelem, má se za to, že zboží bylo vadné již
při převzetí, pokud není prokázán opak. Kupující spotřebitel má
v tomto případě práva dle čl.III. tohoto řádu. Právo kupujícího podnikatele z odpovědnosti prodávajícího
za vady zboží zakládá vada, kterou má zboží v době převzetí zboží, byť se
projeví později, a vada později vzniklá, kterou prodávající způsobil porušením
své povinnosti. Prodávající podnikatel je povinen oznámit vady bez zbytečného
odkladu poté, co mohl vadu při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, nejpozději
však do dvou let. Pokud je na faktuře, na které je uvedeno, že zároveň slouží jako
dodací a záruční list nebo na dodacím listu nebo na obalu, v připojeném návodu
nebo v reklamě v souladu s jinými právními předpisy uvedena doba, po kterou lze
zboží použít, vztahuje se na zboží záruka za jakost se záruční dobou
odpovídající uváděné době použitelnosti. Právo z vadného plnění kupujícímu nenáleží, pokud kupující před
převzetím věci věděl, že věc má vadu, anebo pokud kupující vadu sám způsobil. Pokud vada představuje podstatné porušení smlouvy, má kupující
právo: a) na
odstranění vady dodáním nového zboží bez vady nebo dodáním chybějícího zboží, b) na
odstranění vady opravou zboží, c) na
přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo d)
odstoupit od smlouvy. Má-li věc vadu, z níž je prodávající zavázán, a jedná-li se o
věc prodávanou za nižší cenu nebo o věc použitou, má kupující místo práva na
výměnu věci právo na přiměřenou slevu. Kupující sdělí prodávajícímu, jaké právo si zvolil, při oznámení
vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady. Provedenou volbu nemůže
kupující změnit bez souhlasu prodávajícího; to neplatí, žádal-li kupující
opravu vady, která se ukáže jako neopravitelná. Neodstraní-li prodávající vady
v přiměřené lhůtě či oznámí-li kupujícímu, že vady neodstraní, může kupující
požadovat místo odstranění vady přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo může od
smlouvy odstoupit. Nezvolí-li kupující své právo včas, má práva podle
následujícího odstavce. Je-li vadné plnění nepodstatným porušením smlouvy, má kupující
právo na odstranění vady, anebo na přiměřenou slevu z kupní ceny. Dokud
kupující neuplatní právo na slevu z kupní ceny nebo neodstoupí od smlouvy, může
prodávající dodat to, co chybí, nebo odstranit právní vadu. Jiné vady může
prodávající odstranit podle své volby opravou věci nebo dodáním nové věci;
volba nesmí kupujícímu způsobit nepřiměřené náklady. Neodstraní-li prodávající
vadu věci včas nebo vadu věci odmítne odstranit, může kupující spotřebitel požadovat
slevu z kupní ceny, anebo může od smlouvy odstoupit. Provedenou volbu nemůže
kupující změnit bez souhlasu prodávajícího. Kupující nemůže odstoupit od smlouvy, ani požadovat dodání
nové věci, nemůže-li věc vrátit v tom stavu, v jakém ji obdržel. To neplatí, a) došlo-li ke změně stavu v důsledku prohlídky za účelem
zjištění vady věci, b) použil-li kupující věc ještě před objevením vady, c) nezpůsobil-li kupující nemožnost vrácení věci v nezměněném
stavu jednáním anebo opomenutím, nebo d) prodal-li kupující věc ještě před objevením vady,
spotřeboval-li ji, anebo pozměnil-li věc při obvyklém použití; stalo-li se tak
jen zčásti, vrátí kupující prodávajícímu, co ještě vrátit může, a dá
prodávajícímu náhradu do výše, v níž měl z použití věci prospěch. V. Uplatnění a vyřízení reklamace Práva z vadného plnění uplatňuje kupující u prodávajícího v
kterékoliv jeho provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na
sortiment prodávaného zboží, případně i v jeho sídle, ihned po zjištění vady.
Prodávající zabezpečuje přítomnost pracovníka pověřeného přijímat reklamace po
celou provozní dobu. Pokud je v dodacím listu nebo na faktuře uvedena
třetí osoba k opravě zboží, která je v místě prodávajícího nebo v místě
kupujícímu bližším, uplatňuje kupující reklamaci u této třetí osoby určené
k provedení opravy. Kupující je povinen při uplatnění reklamace poskytnout veškerou
součinnost k ověření existence reklamované vady, zejména je povinen dodat
prodávajícímu kompletní reklamované zboží, včetně příslušenství, které je
nezbytně nutné pro posouzení vad zboží. Kupující je při uplatnění reklamace
povinen prodávajícímu prokázat, že je oprávněn uplatňovat reklamaci, a to
alespoň předložením kopie dokladu o zakoupení zboží (faktury) nebo jiným
věrohodným způsobem. Prodávající doporučuje kupujícímu, aby zboží bylo dodáno
v původním obalu, který zajistí bezpečnost zboží po dobu přepravy. Za
okamžik uplatnění reklamace se považuje okamžik, kdy prodávající obdržel od
kupujícího reklamované zboží. Reklamační list musí obsahovat jméno kupujícího a
jeho adresu, telefonické spojení, datum převzetí zboží kupujícím, označení
zboží, reklamované množství, popis vady a návrh na vyřízení reklamace. Prodávající neodpovídá za vady v těchto případech: •je-li vada je na věci v době převzetí a pro takovou vadu je
sjednána sleva z kupní ceny, •jde-li o zboží použité a vada odpovídá míře používání nebo
opotřebení, které mělo zboží při převzetí kupujícím, •vada vznikla na věci opotřebením způsobeným obvyklým užíváním,
nebo vyplývá-li to z povahy věci (např. uplynutím životnosti), • je způsobena kupujícím a vznikla nesprávným užíváním,
skladováním, nesprávnou údržbou, zásahem kupujícího či mechanickým poškozením, •vada vznikla v důsledku vnější události mimo vliv
prodávajícího. Jestliže kupující uplatní právo z odpovědnosti za vady zboží, je
vedoucí prodejny nebo jím pověřený pracovník povinen o oprávněnosti reklamace
rozhodnout ihned, ve složitějších případech do 3 pracovních dnů. Do této lhůty
se nezapočítává doba potřebná k odbornému posouzení vady. Prodávající je
povinen vydat kupujícímu písemné potvrzení, ve kterém uvede datum a místo
uplatnění reklamace, charakteristiku vytýkané vady, kupujícím požadovaný způsob
vyřízení reklamace a způsob jakým bude kupující informován o jejím vyřízení.
Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena v případě kupujícího
spotřebitele bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění
reklamace, a v případě kupujícího podnikatele nejpozději do 60 dnů ode dne
uplatnění reklamace, ledaže se prodávající s kupujícím nedohodne na delší
lhůtě. Po marném uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace má kupující
spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit. Kupující má právo na úhradu účelně vynaložených nákladů na
uplatnění oprávněné reklamace, přičemž tyto náklady jsou chápány jako nejmenší
nutné, jedná se zejména o poštovné na zaslání reklamace. Právo na náhradu musí
kupující uplatnit bez zbytečného odkladu, nejpozději do 1 měsíce od konce lhůty
pro uplatnění práv z vadného plnění. Kupující je povinen reklamaci převzít bez zbytečného odkladu do
30 dnů od obdržení oznámení o jejím vyřízení. O vyřízení reklamace bude
kupující vždy informován oznámením zaslaným některým z komunikačních
prostředků. Pokud si kupující nevyzvedne vyřízenou reklamaci v této lhůtě,
je kupující povinen zaplatit prodávajícímu skladné ve výši 25,- Kč za každý
započatý den prodlení s vyzvednutím zboží. Pokud si kupující zboží
nevyzvedne do 6 měsíců ode dne, kdy byl informován o vyřízení reklamace, vyhrazuje
si prodávající právo zboží prodat a výtěžek použít na úhradu skladného. VI. Závěrečné ustanovení Vzájemné spory mezi kupujícím a prodávajícím řeší obecné soudy.
Ve smyslu ustanovení § 1820 odst. 1) písmeno j) NOZ a § 14 a § 20e zákona č.
634/1992 Sb., o ochraně spotřebitelů prodávající sděluje, že kupující
spotřebitel má právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z kupní
smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní
inspekce (www.coi.cz). Česká obchodní inspekce vyřizuje mimosoudní stížnosti
spotřebitelů způsobem a za podmínek stanovených příslušnými právními předpisy. Tento reklamační řád nabývá účinnosti dne 27. 7. 2016
Prodávající si vyhrazuje právo změny tohoto Reklamačního řádu.